Om Rødne

Over 60 år på fjordene

Rødne er Norges største familieeide hurtigbåtrederi. Selskapet har 120 ansatte, hovedkontor på Sjernarøy i Rogaland, salgskontorer i Stavanger og Bergen og en flåte på 14 båter. Vi har en klar vekststrategi og Rødne har siden starten i 1956 ekspandert kraftig. I dag består selskapet av tre virksomhetsområder:

Rødne Trafikk og Rødne Ambulanse som leverer rute- og ambulansetjenester i øysamfunn på vestlandskysten.
Rødne Fjord Cruise som tilbyr fjordopplevelser fra Stavanger og Bergen til lokalbefolkningen og turister fra hele verden.

Rødne eier også selskapslokalet Lysefjord-Helleren i Lysefjorden.

Vår visjon er å gi gjesten Den best mulige fjordopplevelsen.

 Rødne har et klart mål om å være ledende på miljøvennlig båttransport. Vi arbeider kontinuerlig med å utvikle moderne og gode løsninger. MS Rygerelektra er vår første full-elektriske båt. Hun er et konkret bevis på vår satsing på miljøvennlighet og vår forpliktelse til grønn turisme.

Rutetrafikk

Rødne Trafikk drifter punktlige og komfortable ruter på oppdrag for Kolumbus i Rogaland og for Skyss i Vestland fylke.

Ambulansebåter

Rødne Ambulanse drifter ambulansebåter i Rogaland og i Vestland. Vår ambulansetjeneste kjennetegnes av kompetanse, lokalkunnskap og trygghet.

Bærekraftige fjordopplevelser

Rødne har som mål å drive en mest mulig miljøvennlig fjordcruise-turisme, rutetrafikk og ambulansevirksomhet langs fjord og kyst. Ved å bidra til en grønnere fjordturisme og minimere støy og utslipp fra båtene våre, ønsker vi å gi reisende fra hele verden en bærekraftig fjordopplevelse av topp kvalitet. Hele året.

Karriere

Rødne har ca 120 fast ansatte. Utover dette har vi sesongansatte og tilkallingsvikarer. Vårt hovedkontor med verksted er på Sjernarøy i Rogaland. Vi har også salgskontorer i Stavanger og Bergen og en fjord-restaurant i Lysefjorden.

Våre båter

Rødne driver en av Norges største flåter av hurtiggående passasjerbåter, blant dem katamaraner med karbonfiberskrog og avansert design for høy hastighet. I 2020 fikk vi vår første hel-elektriske katamaran.