Skip to main content
Rygerdronningen foran Hengjanefossen

Arbeid på båt

En jobb i Rødne byr på varierte arbeidsdager og fast ansettelse hele året. Som mannskap på passasjerbåt kommer man tett på gjester fra nært og fjernt. Vi ser etter god serviceinnstilling fordi mannskapet også er et vertskap. Ellers må alle i sikkerhetsbemanning ha sikkerhetskurs og kurs i passasjer- og krisehåndtering. Rødnes fartøy har besetning på mellom tre og fem personer.

Her kan du lese om oppgaver og ansvar i de ulike stillingene, kvalifikasjonskrav og mer om hverdagen på båt i Rødne:

Hjelpe- og servicemedarbeider bidrar til den gode servicen på de største båtene våre innen charter og turisme. Oppgavene er salg i kiosk, orden og renhold i salong, bistå gjestene og bidra til god flyt ved om bord- og ilandstigning. Det er ingen spesielle kompetansekrav, men vi ser etter relevant erfaring.

Lettmatros har ansvar for salong, billetter, kiosk og annen oppfølging av passasjerer. Fortøyning, renhold og vedlikehold er også viktige arbeidsoppgaver. Krav til lettmatros er seks måneder relevant tjenestetid.

Maskinpasser og maskinsjef har ansvar for teknisk utstyr og maskineri. Arbeidet består i overvåkning, ettersyn og lettere mekaniske reparasjoner og vedlikehold. På de fleste båtene er maskinpasser en del av brobesetningen. Helseattest med godkjent brovaktfunksjon er derfor et krav. Minstekrav til maskinpasser er tre års relevant maritim / teknisk erfaring, hvorav seks måneder tjenestetid i maskin. Vi verdsetter relevant fagbrev eller erfaring på tilsvarende nivå. Maskinsjef må som minimum ha sertifikat med maskinsjef-rettighet inntil 3000KW.

Overstyrmann bistår kaptein med planlegging, manøvrering, administrasjon og sikkerhetsarbeid. Som et bindeledd ombord har styrmann oversikt over det som skjer, og følger opp både seilas, mannskap og passasjerer. De største av Rødnes fartøy har fast stilling som overstyrmann, mens vi på enkelte båter har kombistillinger for overstyrmenn. Krav til stillingen er relevant dekksoffisersertifikat.

Kaptein har overordnet ansvar for fartøy, besetning og passasjerer. Han eller hun navigerer, manøvrerer, er øverste leder ombord, har hovedkontakt mot rederiet og ansvar for administrative oppgaver. Krav til kaptein er relevant dekksoffisersertifikat og 12 måneder fartstid som navigatør.

Særskilte krav på hurtigbåt

De fleste av våre fartøy er sertifisert som hurtigbåter. Her er det særskilte krav til brobesetningen: Kaptein må ha minimum seks måneders fartstid som navigatør på hurtigbåt, samt hurtigbåtkurs. Maskinpasser/maskinsjef og overstyrmann må ha hurtigbåtkurs.

Fjordcruise til Mostraumen i vakre omgivelser

Hverdagen ombord

Arbeidet er variert med både charteroppdrag, rutetrafikk og sightseeing-turer. Dette krever at mannskapet omstiller seg og er fleksible. I retur får man en allsidig og lærerik arbeidshverdag, hvor dagene går fort. Når båten ikke har oppdrag utføres vedlikehold, renhold og administrativt arbeid om bord.

 

De fleste av Rødnes båter har turnus med langfri: ukesrotasjon er 2-2 / 2-2 / 2-4. Siden båtene ikke har lugar, stiller rederiet med mannskapsbolig i nærheten av der båten har base. Enkelte som bor i nærheten velger å overnatte hjemme i arbeidsperiodene. De fleste har en fast stilling på et fartøy, og har dette som ordinært arbeidssted.

Smilende besetningsmedlem hjelper en gjest om bord på fjordcruiset.

Ønske du å bli en del av Rødne?

Vi er alltid på jakt etter dyktige folk med arbeidslyst og variert kompetanse! Registrer gjerne en åpen søknad hos oss – kanskje er det nettopp deg vi venter på?

mannskap