Sjernarøy 18.10.2023
Rødne har inngått avtale om levering av en ny spesialbygd, hybrid-sightseeingbåt. Satsningen møter den økende etterspørselen etter fjordcruise i Bergen. I likhet med søsterskipene MS Rygerelektra og MS Rygerdronningen, vil den toppmoderne sightseeingbåten ha en kapasitet på nærmere 300 passasjerer.
Den nye båten leveres i første kvartal av 2025 og vil da, forutsatt at Enova bidrar med økonomisk støtte, ha hybrid fremdriftssystem med både elektriske og dieseldrevne motorer. Ved å bruke batterikraft inn og ut av Bergen Havn, samt gjennom Mostraumen og inn til Modalen, vil utslippene reduseres betydelig. Båten vil også gå på dieselmotor deler av fjordcruiset. «Når nødvendig infrastruktur og teknologi er på plass, vil Rødne oppgradere båten til ren batterikraft. Dette vil da tilsvare Rødnes helelektriske båt MS Rygerelektra, som har base i Stavanger», understreker
Lars Rødne.
Den nye katamaranen skal bygges ved det norske verftet Brødrene Aa i Hyen, i Vestland fylke. Verftet har bygget 12 båter for Rødne de siste 15 årene. De er verdensledende innen bygging av lette, hurtiggående båter i karbonfiber, og ligger i forkant når det gjelder utviklingen av elektriske passasjerfartøy.
Nyland synes det er spennende at Rødne rigger seg for videre vekst, og satser på bærekraftig og miljøbevisst gjestekomfort ved å bidra til stadig grønnere fjordturisme.
For mer informasjon ta kontakt med:
Daglig leder i Rødne – Lars A. Rødne mobil: 982 41 501
Fakta om Rødne
Rødne er Norges største familieeide hurtigbåtrederi. Selskapet består av tre virksomhetsområder:
Rødne Trafikk og Rødne Ambulanse leverer rute- og ambulansetjenester til øysamfunn på vestlandskysten. Rødne
Fjord Cruise tilbyr fjordopplevelser fra Stavanger, Bergen og Tromsø til bedrifter, lokalbefolkningen og turister fra
hele verden. Selskapet ble startet i 1956, for å drive skoleskyss og transport mellom og ut fra øyene i lokalsamfunnet Sjernarøyane,
hvor rederiet i dag har nytt hovedkontor. Rødne har i dag 125 fast ansatte, og vil oppbemanne frem mot levering av ny båt til Bergen. Rødne har et klart mål om å være ledende på miljøvennlig båttransport.
Fakta om den nye båten:
Investering: 100 MNOK
Bygget etter HSC-2000 koden
Lengde: 36 meter
Bredde: 10,3 meter
Antall passasjerer: 281
Maksfart: 25 knop
Batterikapasitet: ca 500 kWh